VÝZNAM ŠKOLSKÉHO ČASOPISU

04.12.2010 15:19

Význam školského časopisu na 2. stupni základných škôl

 

 

       Školské či triedne časopisy majú svoje miesto v školách už dlhú dobu. Niektoré úspešnejšie niektoré menej dotvárajú atmosféru v škole a mnohé z nich odštartovali kariéru viacerých  súčasných  novinárov.

       Možno si to ani neuvedomujeme, ale i dnes časopis, ktorý si pripravujú samotní žiaci, má veľký význam nielen pre tých, ktorí majú literárne nadanie a prostredníctvom časopisu uverejňujú svoje literárne príspevky, ale v podmienkach triedy či školy plní silnú motivačnú funkciu pre všetkých žiakov.

      Keď nahliadneme do učebných  osnov slovenského jazyka a literatúry na 2. stupni základných škôl, jasne vidíme, že obsahujú mnoho tém, ktoré úzko súvisia s útvarmi, ktoré sa dajú bežne použiť v časopise. Žiaci sa dostávajú do kontaktu so správou, oznámením, reklamou, anketou, rozhovorom. Tieto útvary súvisia so slohovou zložkou, ale dajú sa veľmi vhodne využiť práve pri tvorbe časopisu. To znamená, že prostredníctvom vydávania školského ( triedneho) periodika držíme my – učitelia – v rukách výbornú motivačnú zbraň, pretože naše hodiny môžu nadobudnúť hodnotný zmysel, keď žiaci vedia, že tvoria slohové útvary pre praktické využitie. A tento pocit je pre súčasných žiakov veľmi dôležitý. Takto si nielen osvojujú jednotlivé znaky slohových postupov a útvarov, ale viac si všímajú aj reálne veci a ľudí okolo seba, keď im učiteľ zadá konkrétne úlohy súvisiace s tvorbou časopisu. Napríklad im rozdelí úlohy tak, že niektorí žiaci majú  pripraviť konkrétnu správu z podujatí v škole, iní rozhovory s osobnosťami, ankety so žiakmi, reklamy na blížiace sa podujatia a podobne. Žiak teda nielen píše požadované úlohy, ale zároveň si viac všíma život navôkol, stáva sa aktívnym účastníkom diania v škole, preberá zodpovednosť, pretože je súčasťou tímu, ktorý ma jeden cieľ. Takouto nenásilnou formou formujeme aj u starších žiakov kladný vzťah ku škole, ktorý sa práve v pubertálnom veku často vytráca.

     Tvorba časopisov úzko súvisí aj s literárnou výchovou. Veď nám nič nebráni v tom, aby sme žiakov vyzvali tvoriť básne na podobné témy, ako to robili naši významní umelci. Môžu písať minirecenzie na jednotlivé prečítané ukážky, odporúčania dobrých kníh pre mladších spolužiakov,  fiktívne listy literárnym postavám či autorom, môžu vytvoriť komiks na námet prečítanej ukážky, malý dramatický útvar, môžu zmeniť žáner diela (napríklad na námet balady môžu vytvoriť príbeh, prebásniť prozaický text a podobne). Všetky tieto práce žiakov sa dajú uverejniť v časopise. Veľmi vhodné je využiť aj výtvarný talent žiakov a poveríme ich ilustrovaním. Nezabúdame ani na tých, ktorí radi pracujú na počítači. Tí potom dotvárajú konečnú podobu časopisu napríklad vo Worde.

     Ako som už v úvode spomenula, časopis slúži učiteľovi  ako výborný motivačný nástroj. Ale nielen to. Aj prostredníctvom práce na tvorbe školského časopisu môžeme odhaliť skryté literárne talenty, žiaci pri písaní príspevkov si nenútene osvojujú  gramatické pravidlá a čo je najpodstatnejšie, uvedomujú si, že robia prospešné aktivity a takto sa správne formuje aj ich sebavedomie a pozitívny postoj ku škole.

     Školský časopis by mal byť jedným zo základných „symbolov“ školy. Mal by sa dostať do rúk hlavne rodičom (napríklad na rodičovských združeniach alebo celoškolských kultúrnych podujatiach ). Môže sa stať tiež  vhodným darčekom pre návštevníkov školy. Veď práve školský časopis robí výbornú reklamu škole, keď sa  v ňom  verejnosť môže dočítať o aktivitách v škole. Nezabúdame tiež na internetovú verziu, ktorá sa už dnes stáva samozrejmou súčasťou webových stránok škôl.