SILVIA KUPCOVÁ-Aprílový Hugo-zážitkové čítanie

01.03.2011 15:02

Zážitkové čítanie

 

DANIEL HEVIER

 

Aprílový Hugo

a

vreckový zlodej

 

Pomôcky:   papiere A4, ceruzky, predmety na cvičenie pozornosti – rôzneJ,  pieseň „ Daj ruku, do mojej ruky “

 

1)      Prichystáme si papiere A4 na šírku. Hneď na začiatku podujatia, poprosíme deti, aby si na tie papiere obkreslili ceruzkou svoje dlane. Do jednej z dlaní, nech napíšu jednu svoju zlú vlastnosť. /deti, zvyčajne nevedia určiť svoju zlú vlastnosť, tak im trošku pripomenieme, čo to je J a potom to už ide ľahšie/.

2)      Rozprávame sa o zlých ľudských vlastnostiach.

3)      Čítame deťom ukážku na str. 25 – po vetu: „Aprílový Hugo osamel“. Tu je príležitosť s deťmi rozprávať o detektívoch, kto je detektív, čo hľadá, ako vyzerá, či už deti niečo stratili, alebo hľadali. / Ak je dostatok času, tak až po toto rozprávanie máme na viditeľnom mieste, na ktoré deti neupozorňujeme, ale naň dobre vidia, poukladané rôzne premety, ako napr.: ceruzky, 1-2 knihy, časopisy, nejaké hračky...fantázii sa medze nekladú. Zoberieme šatku a predmety prikryjeme. Teraz chceme od detí, aby na iný papier ako sú ruky, prípadne na druhú stranu papiera, napísali čo najviac predmetov, ktoré si z tej kopy zapamätali. J Je to hra na pozornosť – najlepšieho „detektíva“ na konci podujatia odmeníme J/

4)      Vytvoríme s deťmi kruh a do kruhu „zavrieme“ jedno až dve, alebo tri deti J...Deťom tvoriacim kruh vysvetlíme, že deti z vnútra  kruhu nemôžu pustiť von z kruhu. Jednoducho budú zavreté J. Dbáme o to, aby si deti navzájom neublížili J. Chvíľku sa hráme, túto hru J. S deťmi sa porozprávame o hre. Môžeme im klásť otázky typu: Čo myslíte, kedy sa človek dostane do takejto situácie? Kedy má takéto pocity ? /odmena - trest/ Kto ich môže zažiť? /väznica – väzenie/

5)      Pokračujeme čítaním ukážky na str. 25 od: „ Zrazu...“ po str. 26, končiace „zlodejíčka“

6)      Dostávame sa k dlaniam, kde si s deťmi vyskúšame šúchať dlane J. Predstaviť, aké by to bolo, keby sme niekoho, alebo ničo zavreli do dlane – zvyčajne chrobáčiky atď...A rozprávame s deťmi o tom, prečo si trebárs ľudia pri pozdrave podávajú ruky - odovzdanie obyčajného  „ľudského tepla“ a dotyky....

7)      Dočítame príbeh str. 27

8)      Dostávame sa k obkresleným dlaniam a už nám potichu môže znieť pieseň: „Daj ruku...“ a chceme od detí, aby si vymenili medzi sebou obkreslené dlane a napísali do prázdnej dlane, tentoraz dobrú vlastnosť svojho kamaráta J, o ktorej vedia oni. Teraz si deti papiere vrátia a dlane si spoja tým, že papier preložíme na polovicu. Znamená to spojenie dobrých aj zlých ľudských vlastností...:-)))a že každý sme iný, ale jedinečný.......

V podujatí je dosť aktivít, ale záleží od času stráveného v knižnici, dá sa to upraviť a skrátiť podľa potreby.

 

Prajem príjemný zážitok s deťmi a príjemnú zábavu ....

Silvia Kupcová

Hornonitrianska knižnica v Prievidzi